תחומי הפעילות של המחלקה
תכנון מדיניות שוויונית
פועלים להטמעת צרכי החברה הערבית בתכנון המדיניות הממשלתית, לתקן החלטות מדיניות מפלות ולעקוב אחר יישומן של החלטות שוויוניות.
התחדשות עירונית בישובים הערביים
פועלים לקידום מודל ייחודי להתחדשות הישובים הערביים. המודל יאפשר התחדשות של שכונות ותיקות, תוך התייחסות להיבטים פיזיים (כמו לדוגמא מגורים, כבישים, חניות, גנים ציבוריים, מוסדות ציבור ועוד) ולהיבטים חברתיים-תרבותיים.
הרחבת גבולות והגדלת הכנסות ברשויות הערביות
משפרים ומאיצים את הפיתוח הכלכלי, המוניציפאלי והאורבני ביישובים הערביים באמצעות הרחבת גבולות השיפוט ו/או יצירת חלוקת הכנסות מאזורי תעסוקה משותפים.
יישום החלטת הממשלה 922
החלטה 922 מתקנת חלק גדול מהאפליה התקציבית כלפי היישובים הערבים. אנחנו פועלים כדי להביא ליישום מקסימלי שלה, להסרת חסמים מול משרדי הממשלה ולתמיכה ברשויות המקומיות הערביות
קידום שוויון בנגב
בשיתוף פעולה עם המועצה האזורית לכפרים הלא מוכרים, אנחנו פועלים להנגשת שירותי חינוך ותחבורה ציבורית
דיור ביישובים הערבים
פועלים מול משרדי ממשלה ועם הרשויות המקומיות הערביות, לקידום פתרונות למצוקת הדיור בישובים הערבים
תחבורה ביישובים הערבים
פועלים לצמצום האפליה המתמשכת של הישובים הערבים בפיתוח ותכנון תשתיות תחבורה ותחבורה ציבורית
קידום שוויון בתעסוקה בשוק הפרטי
יוזמת מדיניות פורצת דרך להגדלת שיעור התעסוקה של החברה הערבית באמצעות העדפה בתחום הרכש הממשלתי
ייצוג הולם בשירות הציבורי
מקדמים מדיניות לייצוג הולם של עובדות ועובדים ערבים בשירות המדינה, בחברות הממשלתיות, ובשירות הציבורי כולו, בהתמקדות בדרג הבכיר ובייצוג הנשים הערביות.
עוד על המחלקה למדיניות שוויונית
בישראל קיים אי שוויון חברתי וכלכלי עמוק בין יהודים וערבים, בתחומים החשובים ביותר: בדיור, בחינוך והשכלה גבוהה, בתעסוקה ובשכר ועוד. בבסיס פעולתה של המחלקה למדיניות שוויונית עומדת ההנחה כי הסיבה המרכזית לפערים בין האזרחים הערבים והיהודים היא אפליה בהקצאת משאבי המדינה, ובעיקר תקציבים, קרקעות, תכנון ובניה, ושירותים חברתיים ובאפליה בהעסקת עובדים ערבים במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי. גם במקומות שבהם החוק הוא שוויוני על הנייר (וזה המצב ברוב המקרים) המדיניות הממשלתית מקצה את המשאבים באופן מפלה, ויוצרת אי שוויון חריף.
אנו פועלים כדי להביא לשינוי יסודי ומקיף במדיניות זו, במטרה להגיע לשוויון מוחלט בחלוקת המשאבים בין יהודים וערבים בישראל, כדי שעוד בעתיד הנראה לעין ילדים ערבים יזכו בדיוק לאותן הזדמנויות להם זוכים ילדים יהודים בישראל, והחברה הערבית תקבל את מקומה הראוי בחברה ובכלכלה.
כדי להגיע למטרה זו אנו ממפים את החסמים הקיימים במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות הערביות אשר גורמים להקצאה לא שוויונית של משאבי המדינה לאזרחים הערבים. תוך שימוש במודל ייחודי שפיתחנו בסיכוי, "מחסמים לסיכויים", אנחנו מגבשים המלצות מדיניות לתיקון החסמים, ומקדמים אותן בפעילות אדבוקציה (סנגור) מול משרדי הממשלה. בנוסף, אנו מסייעים לאנשי המקצוע ברשויות המקומיות הערביות לנצל משאבים המוקצים להן על ידי הממשלה ולפתח תוכניות מתאר, תשתיות ושירותים עירוניים שיתאימו לצורכי התושבים.
המחלקה מנוהלת על ידי שני מנהלים, ערבי ויהודי, ובנוסף כוללת רכזי מחקר ואדבוקציה ומתכנני ערים יהודים וערבים. המחלקה מובילה את העשייה של עמותת סיכוי לשינוי מדיניות הממשלה בתחום צמצום הפערים בין האזרחים הערבים והיהודים, לקראת ביטולם והגעה לשוויון מלא.
פרסומים בולטים
צוות המחלקה
נדב דגן
מנהל שותף, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםרג'ד ג'ראיסי
מנהלת שותפה, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםאלה גיל
רכזת תחום קידום שוויון בנגב, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםאמל עוראבי חוסין
עו"ד ומתכנן ערים, המחלקה למדניות שוויונית
פרטים נוספיםוג'די חלאילה
רכז תחום דיור, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםוסים חוסרי
רכז קשרי כנסת וייצוג הולם, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםיוספה מרגולין-ולנסי
רכזת מדיניות תעסוקה במגזר הפרטי, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםמורן אביב
אחראית תחום תכנון, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםנגה שני
מתכננת ערים ואזורים, המחלקה למדיניות שיוויונית
פרטים נוספיםסמאח אלח'טיב-איוב
רכזת פרויקט תכנון מדיניות שוויונית, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספיםרועי ברק
רכז תחום תחבורה, המחלקה למדיניות שוויונית
פרטים נוספים